Een innovatieve kijk op reiniging

disposable cleaning
Het nieuwe schoonmaken: continu in beweging
Traditionele reinigingsprocessen maken plaats voor Het Nieuwe Schoonmaken. Ontwikkelingen op het gebied van middelen, materialen en machines banen het pad naar de toekomst, maar de sleutel ligt bij de ‘factor mens’. Carel Lurvink is nauw betrokken bij tal van innovaties.

“De schoonmaakbranche laat een enorme dynamiek zien”, stelt Bas Bönhke, sector manager bij Carel Lurvink. “Inhoudelijk, met alle ontwikkelingen op vaktechnisch gebied, maar ook de vele veranderingen in de wereld om ons heen hebben grote invloed. Denk aan arbo-regels en milieuwetgeving, maar bijvoorbeeld ook aan de toename van het flexwerken. Ontwikkelingen binnen één domein hebben gevolgen voor het andere. Bij Carel Lurvink zien we daarin vooral kansen en uitdagingen: efficiënter, hygiënischer en economischer schoonmaken. We willen met z’n allen een duurzame samenleving, maar tegelijkertijd wél een optimaal schoonmaakresultaat. Hoe speel je daar als branche op in? Innovatie is daarbij het sleutelwoord.”

Stappen maken

De ontwikkelingen rustig afwachten is natuurlijk een optie. Bas: “Maar wil je echt slagen maken, dan moet je in beweging komen. Inventariseren, analyseren, implementeren. Of disposable cleaning dé weg is naar modern en resultaatgericht schoonmaken? Er is niet één beste keuze. Onze ervaring is dat werken met disposable microvezeltechnieken een prima aanvulling is op een goed werkend bestaand pakket, maar dit ook kan vervangen. Het is ook afhankelijk van situaties en wensen. Heeft een klant een specifiek probleem, dan bedenken wij een oplossing op maat. Wij ontwikkelen slimme hygiëne totaaloplossingen in eigen huis; dat zijn onze kroonjuwelen. Eindgebruikers in al onze sectoren zijn hier heel positief over. Reden genoeg om het systeemaanbod van de Premium A+ merken verder door te ontwikkelen en uit te breiden.”

Disposable cleaning

Een voorbeeld zijn disposable (microvezel) cleaning oplossingen. “Bij juist gebruik volstaat lichte bevochtiging met enkel en alleen water”, legt Bas uit. “Ondanks het feit dat dit soort materialen voorhanden zijn, worden er in de praktijk nog altijd heel veel reinigingsmiddelen gebruikt. Middelen die veelal helemaal niet nodig zijn. Dat is een probleem dat lastig te tackelen blijkt. Schoonmaken blijft mensenwerk. En veranderen is voor een mens het moeilijkste dat er is. Geurbeleving en het idee ‘zonder reinigingsmiddel wordt het niet schoon’ zitten vastgeroest tussen de oren. Daardoor blijft over- en onderdoseren van reinigingsmiddelen een van de meest gemaakte methodefouten. Daar ligt dus nog steeds een mooie uitdaging.”

Spanningsveld

Bas signaleert dat de markt klaar is voor Het Nieuwe Schoonmaken. “Enerzijds omdat het voor schoonmaakbedrijven belangrijk is om goede en gezonde medewerkers te krijgen en te houden. Personeel zorgt in deze branche altijd voor een spanningsveld. Anderzijds omdat de klimaatdiscussie nu in volle gang is en we aan de vooravond staan van een grootschalige transitie. We kunnen met elkaar nog hele grote stappen zetten om het milieu minder te belasten, geld te besparen en een beter schoonmaakresultaat te behalen.”

Eerst kijken, dan doen. Of niet...

Microvezel vervangt het emmertje sop, maar het zijn niet alleen materialen en middelen die het verschil bepalen tussen traditioneel reinigen en Het Nieuwe Schoonmaken. Ook de manier van werken verschilt. De traditionele aanpak gaat uit van een vaste volgorde. Ongeacht of een ruimte of deel daarvan is gebruikt, is het werklijstje leidend: afstoffen, stofzuigen of wissen en ten slotte nat reinigen.

Geen ruimte en praktijksituatie is dezelfde. Het Nieuwe Schoonmaken gaat er daarom van uit dat schoonmaken maatwerk is en dat de schoonmaker de staat van een ruimte eerst met het blote oog en op basis van kennis en ervaring beoordeelt. Op basis daarvan volgt de beslissing om al dan niet te reinigen. Is een bureau gisteren schoongemaakt en daarna niet meer gebruikt, is het dan nodig dit vandaag weer te doen? Moet er bijvoorbeeld standaard dagelijks zowel reiniging als desinfectie plaatsvinden? Of is dagelijks reinigen niet eens altijd nodig? De tijd die dit uitspaart kan ingezet worden voor werk dat anders blijft liggen of om iets extra’s te doen voor de klant. Dat geeft een toegevoegde waarde en versterkt de relatie.

Gerelateerde artikelen