Product niet gevonden? 053 434 43 43

EMMA CIRCULAIR
Emma brengt op de A+A-beurs 2017 in Düsseldorf een noviteit. “Daar presenteren ze een circulaire veiligheidsschoen. Als die is versleten, worden alle grondstoffen en componenten hergebruikt in allerlei verschillende producten. Zonder kwaliteitsverlies en zonder toxische effecten.”

Kledingbranche
Een noviteit inderdaad, want tot nu toe schoot het met de recycling van veiligheidsschoenen niet zo op. De schoenenbranche loopt achter m.b.t. het verhaal recycling. De kledingbranche is er daarentegen al lang mee bezig. Kijk naar een veiligheidshesje: dat is alleen een stuk stof. Het bestaat over het algemeen slechts uit enkele materialen die gemakkelijk zijn te scheiden. Bij schoenen, en vooral veiligheidsschoenen, ligt dat anders. Die zijn juist gemaakt om weerstand te kunnen bieden aan extreme omstandigheden, dus kun je ze nauwelijks uit elkaar halen. Bovendien bestaan ze uit veel verschillende materialen en dat maakt het recyclen lastiger. Er komt nog heel wat bij kijken om een veiligheidsschoen recyclebaar te krijgen. Vele componenten van een schoen moeten worden geanalyseerd en materialen zullen moeten worden vervangen. Rubber is bijvoorbeeld makkelijk te recyclen. Voor PVC componenten wordt het wat lastiger. Deze zullen vervangen moeten worden door bijvoorbeeld rubber.



Voor een milieubewuste schoenenfabrikant zoals Emma houdt het daar niet op. Om een verantwoord product af te leveren, moet je kijken naar de hele productieketen. Niet enkel naar het product dus, maar ook naar het achterliggende systeem. Veiligheidsschoenen bevatten leer. En meestal wordt dat gelooid met chroom. Dat is niet goed voor het milieu, want je maakt dan gebruik van chemicaliën. Daarom wil Emma overstappen op biologisch (plantaardig) gelooid leer. Die omschakeling is lastig, want deze andere manier van looien heeft invloed op de slijtvastheid en waterdichtheid van
het eindproduct. Juist daar mag Emma geen concessies doen, want de eerste prioriteit blijft natuurlijk veiligheid. Nog een
aandachtspunt: Emma zal leerproducenten in Brazilië en India tijdens de omschakelperiode goed moeten begeleiden.
Is het niet nóg milieuvriendelijker om dat leer helemaal te vervangen? Op termijn is dat misschien een optie, maar op dit moment nog niet. Emma maakt namelijk ook schoenen van microfiber. Die voldoen aan de ISO norm, maar ze worden vooral gebruikt in de voedingsindustrie, waar de bedrijfsrisico's minder groot zijn. Die schoenen zijn namelijk minder stug en stevig, en ook minder slijtvast. Bovendien dringen scherpe voorwerpen er sneller doorheen.

Personeelbeleid 
Kijken naar de hele keten betekent ook: een menselijk personeelsbeleid. Van oudsher heeft Emma veel mensen in dienst
met een SW-indicatie. Als de veiligheidsschoenen straks worden teruggehaald bij de klant en uit elkaar worden gehaald, zal Emma die mensen nog meer gaan inzetten. Ook kijkt Emma kritisch naar de buitenlandse leveranciers. Emma heeft met hen duidelijke afspraken gemaakt op het gebied van veilige werksituaties, zonder kinderarbeid. Zij moeten certificaten overleggen en de partners van Emma gaan regelmatig bij hen op bezoek om te kijken naar de sociale veiligheid.



CIRCULAIRE SCHOENENDOOS

Emma is ambitieus wat betreft circulaire economie. In navolging van de circulaire schoen lanceert Emma nu een duurzame schoenendoos. 
De schoenen worden na de gebruiksfase gedemonteerd en de grondstoffen en componenten worden hergebruikt voor allerlei producten zoals tuinmeubilair, leren tassen en zijleuningen voor in de auto. In navolging van de circulaire schoen lanceert Emma nu een duurzame schoenendoos. Op die doos staat het FSC-label. Dat betekent dat een product daadwerkelijk afkomstig is uit een verantwoord beheerd bos en dat bovendien alle schakels in de handelsketen van de Emma schoenendoos FSC-gecertificeerd zijn.





EMMA BEDRIJFSFILM


CARELLURVINK.NL HEEFT VEEL A-MERKEN EN EIGEN MERKEN IN HET ASSORTIMENT.

    

     


Contact Informatie

Marssteden 40
7547 TC Enschede

Franciscusweg 279A
1216 SG Hilversum

Openingstijden (ma. t/m vr.) :
8:15 tot 17:15 uur

ROUTE »»