Wat is de Green Product Index (GPI)?
De Green Product Index is een onafhankelijk en betrouwbaar classificatiesysteem dat producten beoordeelt op hun duurzaamheid. Het systeem is ontwikkeld om organisaties te ondersteunen bij het voldoen aan de nieuwste wetgeving, zoals de Environmental, Social & Governance (ESG)-richtlijnen. Met de GPI-score, variërend van A (best practice) tot F (zeer hoog risico), wordt inzicht gegeven in hoe een product scoort op deze ESG-kenmerken.Hoe werkt de GPI-score in de praktijk?
Op basis van de GPI-score wordt een product op de Green Product Index Ladder geplaatst. Deze bestaat uit zes niveaus. De verschillende treden geven aan wat u idealiter zou moeten doen. Van het niet toepassen van het product tot het stimuleren van het gebruik. En alles daar tussenin. Dit systeem biedt niet alleen transparantie, maar voorkomt ook greenwashing door duidelijk te maken welke producten echt duurzaam zijn. Deze scores worden namelijk door onafhankelijke auditoren gecontroleerd.
Hoe voorkomt de GPI keuzestress bij uw inkopers?
De zorgsector is verantwoordelijk voor 7% van de totale jaarlijkse CO2-uitstoot in Nederland en produceert jaarlijks meer dan 300.000 ton afval. Door bewuste keuzes te maken bij de inkoop van producten, kan deze sector een grote bijdrage leveren aan het verduurzamen van onze maatschappij. Maar met zoveel duurzaamheidsclaims en nog veel meer producten snappen wij dat het lastig kan zijn om de juiste producten te kiezen. Dankzij de GPI-score kunt u producten binnen dezelfde categorie met elkaar vergelijken en eenvoudig de duurzaamste optie kiezen. Dit helpt keuzestress bij uw inkopers voorkomen.
100% chemievrije reinigers in de zorg
Wat zijn de voordelen van de GPI voor uw organisatie?
Door gebruik te maken van de GPI profiteert u van meerdere voordelen:
- Transparantie: De index maakt duidelijk welke producten echt duurzaam zijn.
- Compliance: De GPI helpt u te voldoen aan de nieuwste ESG-richtlijnen.
- Vertrouwen: Inkopers kunnen vertrouwen op een objectief en betrouwbaar systeem.
- Bewustwording: De GPI creëert inzicht in de impact van producten en helpt duurzaamheidsdoelen te behalen.