Medewerker aan het woord Marcel

Persoonlijk contact
Hij werd in 1996 de eerste medewerker ‘van buiten’ in wat tot die tijd letterlijk een familiebedrijf was. "Een boeiende tijd, we zaten volop in de transitie van fabriek naar groothandel. Harrie was al aan het afbouwen, Caspar en Julius kwamen net kijken."

Commercieel opgeleid en met een werkervaring die liep van marktkoopman tot filiaalmanager bij Scapino, was Marcel Zwarteveen’s functieomschrijving duidelijk: verkoop. Maar zoals dat in een pioniersfase gaat, kwamen daar de nodige taken bij. "Van marketing tot het maken van prijslijsten en later ook P&O. Er was niks, dus ik kon volop helpen bouwen. Dat had voor mij heel veel charme. Een marketingplan was er bijvoorbeeld niet, we moesten het hebben van mond-tot-mond reclame."

Deventer was al ver

De dag begon met het bellen van klanten en prospects, in de loop van de dag werden die dan bezocht en als het zo uitkwam ging Marcel ook ‘koud’ ergens naar binnen. "Aan het einde van de dag hielp ik dan in het magazijn met het sorteren en inpakken van de orders. Klanten bestelden telefonisch of ter plaatse en kwamen hun artikelen vaak zelf afhalen.” Gaandeweg kwam er meer lijn en structuur in het commerciële beleid. "In eerste instantie zijn we ons gaan richten op onze bestaande klanten. Die zaten toen met name in Twente, Deventer was al ver voor ons. Als je ziet dat we nu in het hele land actief zijn… daarop ben ik het meest trots, dat we nu een speler zijn van landelijk formaat.”

Accent op de zorg

Het klantenbestand was ook midden jaren 90 al zeer divers, met een accent op de zorg. Marcel: "We leverden toen al een totaalpakket aan verzorgings- en ziekenhuizen. Een van de klanten was het Medisch Spectrum Twente. Bij de bouw van het nieuwe ziekenhuis in Enschede vond een aanbesteding plaats voor de sanitaire inrichting. Wij gingen daarin mee en kregen de verantwoordelijkheid om alle sanitaire ruimtes in te richten. Tot op de dag van vandaag zijn we een gewaardeerde leverancier van het MST.”

Persoonlijk en direct contact

Met de groei van Carel Lurvink ontwikkelde ook Marcel zich. "We hebben nu een buitendienst met vijftien accountmanagers die verspreid door het land wonen en werken. Eén van mijn taken is die te coachen. Internet zal als verkoopkanaal verder aan belang toenemen, maar wij geloven sterk in direct contact. Daarom bezoeken we onze klanten regelmatig persoonlijk. Ook dát is Carel Lurvink.”

Gerelateerde artikelen