Carel Lurvink zet grote stappen in de vergroening van het wagenpark

Algemeen - vergroening wagenpark
Van 780.000 naar 6500 kg CO2-uitstoot per jaar
We hebben onlangs onze bestelbussen vervangen door 100% elektrische bussen. Later dit jaar volgen nieuwe vrachtwagens die rijden op HVO100 diesel. Dankzij deze vergroening van ons wagenpark verkleinen we onze CO2-footprint in 2022 met maar liefst 99%. Van 780.000 kg naar 6500 kg CO2-uitstoot per jaar. Zo zetten we een volgende stap in het verduurzamen van het transport naar onze klanten.

100% elektrische bestelbussen en auto’s

Samen met Nijwa Zero hebben we gekeken hoe we ons wagenpark kunnen verduurzamen en welke elektrische bestelbus het meest geschikt is voor het bezorgen van de bestellingen bij onze klanten. De Maxus eDeliver 9 is speciaal ontwikkeld voor het rijden in steden en heeft een actieradius tot ruim 350 kilometer. Deze bestelbus is voorzien van een lichtgewicht EV-platform met een laag eigengewicht en daardoor een hoger laadvermogen. Dankzij de grote schuifdeur en de achterdeuren die tot 236 graden opengaan, kunnen we snel laden en lossen, ook op krappe plaatsen. De Maxus eDeliver biedt ons de mogelijkheid de capaciteit zo optimaal mogelijk te benutten, zodat we minder kilometers kunnen maken om dezelfde hoeveelheid goederen te vervoeren.

Het afgelopen jaar zijn de laatste leaseauto’s vervangen door elektrische auto’s. Nu rijdt ook het volledige salesteam 100% elektrisch.

Vrachtwagens op HVO100 diesel

De volgende stap in het vergroenen van ons wagenpark is de overgang naar HVO100 diesel als brandstof voor al onze vrachtwagens. HVO100 is een duurzame, fossielvrije brandstof voor dieselmotoren, die wordt gemaakt uit plantenresten, afval- en restgrondstoffen en ander organisch materiaal. Het gebruik van HVO100 zorgt voor bijna 90% minder CO2-uitstoot.

Optimaliseren van de bezettingsgraad van de vrachtwagens

We zijn al een aantal jaar aan het kijken hoe we het transport kunnen verduurzamen. Een van de eerder genomen stappen is het optimaliseren van de bezettingsgraad van onze vrachtwagens van 77% in 2020 naar 81% in 2021. Voor nog meer laadvolume worden op korte termijn de twee citytrailers vervangen door zogenaamde double stock varianten. Met een extra ‘verdieping’ in de trailer kunnen we extra veel goederen vervoeren. Door het beter benutten van de vrachtwagens maken we minder kilometers om dezelfde hoeveelheid goederen te vervoeren en stoten we ook weer minder CO2 uit.

Aangesloten bij Cross & Care Logistics

Cross & Care Logistics BV (C&CL) is een samenwerking tussen verschillende leveranciers voor zorginstellingen. De goederen van al deze leveranciers worden in één levering bezorgd. Dit levert niet alleen minder vervoersmomenten en dus een sterk verminderde CO2-uitstoot op, maar ook een enorme tijdsbesparing bij de zorginstellingen. De hoeveelheid aanlevermomenten is een stuk minder en in combinatie met de levering tot in de kast, wordt ruim 80% aan handelingstijd bespaard, waardoor de zorgmedewerkers meer tijd overhouden voor het bieden van zorg.

Gerelateerde artikelen