Podcast - Veiligheidsschoenen: tips voor de aanschaf én voor het verlengen van de levensduur

Podcast veiligheidsschoenen
Carel de podcast: in gesprek met expert Jeroen Veenstra
In Carel de Podcast bespreken we vragen van klanten en geven we u een blik achter de schermen van ons bedrijf. In de podcast ‘Veiligheidsschoenen: tips voor de aanschaf én voor het verlengen van de levensduur’ vertelt Jeroen Veenstra u alles over de inkoop van veiligheidsschoenen. Jeroen is Area Sales Manager bij Bata Industrials, één van de grootste producenten van veiligheidsschoenen ter wereld. Hieronder vindt u enkele highlights van het interview. Het gehele gesprek duurt 23 minuten. U kunt de podcast hier beluisteren.

Welke normeringen zijn er voor veiligheidsschoenen?

“Als u veiligheidsschoenen inkoopt, moet u letten op allerlei zaken. U moet vooral letten op de werkomstandigheden. Als u in de bouw of industrie werkt, heeft u andere schoenen nodig dan in de logistiek. En werkt u in droge of natte omstandigheden? Op basis van de ’S-normering’ kunt u vervolgens snel zien welke schoenen de juiste bescherming bieden. De meest voorkomende classificaties zijn S1, S1P, S2 en S3. S1-veiligheidsschoenen hebben een veiligheidsneus en zijn geschikt voor droge en lichte werkomstandigheden. S1P-schoenen hebben een veiligheidsneus én een anti-perforatiezool om te voorkomen dat uw voeten doorboord worden door scherpe voorwerpen op de grond. S1- en S1P- zijn echter niet waterafstotend. Daarvoor moet je S2-veiligheidsschoenen hebben. De meest voorkomende normering is echter S3. Dit zijn waterbestendige schoenen met een veiligheidsneus en een anti-perforatiezool. S3-schoenen zijn voor de meeste werkomstandigheden geschikt. In de bouw zijn ze zelfs verplicht.”

Wanneer is een schoen een veiligheidsschoen?

“Een schoen is pas een veiligheidsschoen als hij bescherming biedt tegen een impact van 200 joule. Dat komt neer op een gewicht van 20 kilo dat van 1 meter hoogte op de schoen valt. De neus kan hiervoor gemaakt zijn van staal, composiet of aluminium. Deze materialen voldoen alle drie aan de veiligheidseisen. Staal heeft als voordeel dat de directe impact beter geabsorbeerd wordt. Composiet is niet magnetisch, duurzaam en lichter van gewicht. Aluminium geeft ook lichtere werkschoenen en maakt schoenen vaak wat fraaier van vorm en wat wijder dan staal of composiet.”

Hoe zit het met de materialen voor de buiten- en binnenkant?

“Voor de buitenzijde van veiligheidsschoenen worden materialen zoals nubuck, leder en microfiber gebruikt. Nubuck is licht geschuurd leer, waardoor het op suède lijkt. Door de structuur trekt vuil er wat makkelijker in dan bij glad leer. Microfiber lijkt op leer, maar is afwasbaar, scheurvast en waterafstotend. Voor de binnenzijde gebruiken we bij Bata de cool comfort voering met odor control. Dat laat de voeten ademen en houdt de voeten droog en fris. We hebben odor control met wetenschappers ontwikkeld. Het verwijdert nare geurtjes, doordat het het 99,9% van alle bacteriën elimineert. Zelfs bij hoge temperaturen. Odor control is bovendien milieuvriendelijk, want het is volledig vrij van synthetische chemicaliën.”

Hoe belangrijk zijn de zolen van veiligheidsschoenen?

“Ook de keuze van de zolen heeft te maken met de werkomstandigheden. PU-zolen zijn gemaakt van polyurethaan. Dat is een kunststof met een hard en een zacht segment. Dat maakt dit materiaal sterk, buigzaam en slijtvast. PU is ook antistatisch, olie- en benzinebestendig, hittebestendig tot ongeveer 100 graden en isolerend tot ongeveer -20 graden. De zolen geven bovendien een goede demping, wat het loopcomfort verhoogt. TPU-zolen zijn gemaakt van thermoplastisch polyurethaan. Dit heeft als voordeel dat het materiaal extra slijtvast en nog iets meer hittebestendig is. Daarnaast bieden deze zolen een perfecte antislipfunctie. Belangrijk, want uitglijden is ongeval nummer 1 op de werkvloer. De derde optie is de rubberen schoenzool. Deze zolen zijn olie- en benzinebestendig, resistent tegen organische stoffen en de meeste zuren én bestand tegen hogere temperaturen - tot ongeveer 300 graden. Rubberen schoenzolen zijn dus voor het echt zware werk.”

Hoe zit het met onderhoud?

“Goed onderhoud helpt de levensduur van veiligheidsschoenen te verlengen. Vermijd bijvoorbeeld natte omgevingen als uw schoenen er niet voor bedoeld zijn. Worden ze toch nat? Haal dan de inlegzool uit de schoenen en laat ze langzaam drogen. Niet bij de verwarming, want daardoor droogt het leder uit. Maak uw schoenen ook regelmatig schoon en behandel het leer regelmatig met schoenpoets. Een handige tip is: gebruik twee paar schoenen en wissel ze om de dag. Dan geeft u de schoenen een langere levensduur, omdat ze steeds goed kunnen drogen en herstellen.”

Wanneer moet u veiligheidsschoenen vervangen?

“Gemiddeld na een jaar. De werkelijke levensduur hangt af van zaken als de temperatuur, de werkomgeving en het onderhoud. Als de schoenen zichtbaar kapot zijn, moet u ze zeker vervangen. Doe dat ook als er een zwaar voorwerp op de schoen is gevallen. Bij een tweede impact bieden de schoenen niet meer dezelfde bescherming.”

Beluister hier de gehele Carel de Podcast over het inkopen van veiligheidsschoenen. Vindt u deze podcast interessant? Laat dan een review achter op Apple Podcast.

Meer informatie?

Heeft u vragen of wilt u advies? Onze specialisten helpen u graag verder als u belt naar 053 - 434 43 43 of een e-mail stuurt naar [email protected]. Of kom langs in ons servicecenter in Enschede en probeer zelf welke schoen het beste bij u en uw werkzaamheden past!

Gerelateerde artikelen