Ergonomisch en efficiënt schoonmaken

Ergonomisch en efficiënt schoonmaken
Duurzame inzetbaarheid van schoonmaakpersoneel staat hoog op de agenda
Schoonmaken is fysiek zwaar werk en duurzame inzetbaarheid van de medewerkers staat hoog op de agenda. Het vergroten van hun werkplezier wordt behaald met afwisselend werk en het voorkomen van lichamelijke klachten. Carel Lurvink besteedt daarom veel aandacht aan ergonomische producten, een correcte methodiek en advies over het juiste gebruik van de materialen.
Bas Bönhke werkt als Sector Manager Facility bij Carel Lurvink: “Het minimaliseren van de lichamelijke belasting begint bij een juiste inventarisatie van de omgeving waar de werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Wij bieden onze klanten graag advies op maat door vooraf op locatie te kijken welke materialen het meest efficiënt zijn. Zo is stofwissen van harde vloeren, zoals kunststof, hout, pvc of linoleum, minder belastend en tijdrovend dan stofzuigen, terwijl het een beter schoonmaakresultaat geeft. Ook het gebruik van microvezeldoeken en -moppen is een goed voorbeeld van hoe men met minder kracht het werk kan uitvoeren. En zien wij dat er veel op hoogte gereinigd moet worden, dan hebben wij systemen die dit vergemakkelijken.”

Brede ondersteuning

“Nieuwe materialen sturen we niet alleen op, we komen ook langs om uit te leggen hoe men het product op de beste en meest ergonomische manier gebruikt. Naast advies op locatie, bieden wij hulp op afstand. Zowel onze Sector Specialisten als de collega’s van de afdeling Sales Support hebben veel kennis en kunde in huis. Wij staan altijd klaar om vragen te beantwoorden of om mee te denken. Daarnaast delen we veel informatie op ons online platform. En we bewegen mee met de markt. Zo hebben wij onze eigen materialenlijn CALU TTS ontwikkeld. Een compleet assortiment schoonmaakmaterialen met een goede prijskwaliteitsverhouding. Doel van elk artikel is dat schoonmakers snel, eenvoudig en zo ergonomisch mogelijk kunnen werken. Maar ook voordelig en duurzaam. De materiaalwagens en schoonmaakmaterialen zijn namelijk grotendeels van gerecycled plastic gemaakt. En dusdanig ontworpen dat er zo min mogelijk water en schoonmaakmiddel gebruikt hoeft te worden.”

Ergonomische methodes

“Als schoonmaker ontkom je er niet aan dat je moet tillen, bukken of kracht moet zetten. Wanneer dit op een juiste manier gedaan wordt, kunnen vervelende klachten en uitval worden voorkomen. Zo is het belangrijk dat men bij het tillen en bukken zoveel mogelijk door de knieën gaat en altijd probeert de rug recht te houden. Daarnaast zijn er tal van producten die de lichamelijke belasting flink verminderen. Zoals telescoopstelen en werkwagens. Geliefd onder het schoonmaakpersoneel is de pre-wetmethode. Hierbij wordt vooraf aan de schoonmaakronde in één keer al het benodigde materiaal bevochtigd. Vervolgens kan men per ruimte een doek en mop gebruiken en daarna in de waszak deponeren. Hierdoor hoeft men geen zware emmers water mee te nemen of telkens een nieuw sopje te maken. Nog efficiënter is het gebruik van onze Wet2Go-producten. Dit zijn disposable microvezeldoeken en -moppen die voorbevochtigd zijn. Ze werken snel, hygiënisch en ergonomisch. Ook ideaal voor ruimtes waar geen waterpunt aanwezig is. Bij de reguliere schoonmaak leveren deze producten maar liefst 25% tijdwinst op. En op moeilijke bereikbare plaatsen, zoals trappenhuizen, loopt dat zelfs op tot 40%. De vloeistof van deze producten is zeer milieuvriendelijk. Het middel is 100% afbreekbaar en valt uiteen in zuurstof en water. Doordat er bovendien geen doeken en dweilen meer gewassen hoeven worden, bespaart men ook nog eens op water en elektriciteit.”

Verbeterd online platform

“Bij efficiënt werken hoort optimale ondersteuning, zowel off- als online. Daarom hebben we hard gewerkt om zowel de website als het bestelportal Mijn Carel Lurvink te verbeteren. De eerste veranderingen zijn al zichtbaar en de komende tijd worden stap voor stap meer wijzigingen aangebracht. We werken toe naar een online platform dat sectorgericht is. Daardoor vindt de klant eenvoudiger de informatie die specifiek voor hem van toepassing is, zoals kennis, producten en documentatie.”

Nieuwe functionaliteiten

“Op dit moment kan men in het online bestelportal bestellingen plaatsen, budgetten instellen en facturen en rapportages downloaden. Daar worden handige opties aan toegevoegd. Zoals een retoursysteem; men kan eenvoudig retouren aanmelden en wij komen op het afgesproken tijdstip het product afhalen of omwisselen. Ook wordt er een track & trace-systeem toegevoegd, zodat de klant de status van elke bestelling kan volgen. Daarnaast bieden wij de mogelijkheid voor doorfacturatie. Hierbij kan men verbruiksartikelen zoals toiletpapier en papieren handdoekjes, eenvoudiger doorberekenen aan de klant. Op het vlak van business intelligence kan men meer data genereren. Ook praktisch is dat men dadelijk vanuit het bestelportal door de catalogus kan bladeren en belangrijke documenten, zoals veiligheidsinformatiebladen, werkplannen en productbladen kan downloaden.”

Gerelateerde artikelen