Met ergonomie, efficiëntie en erkenning blijft schoonmaakwerk aantrekkelijk

Medical - Met ergonomie, efficientie en erkenning blijft schoonmaakwerk aantrekkelijk
Schoonmaaktrainingen voor de zorg
In zorginstellingen is het organiseren van de schoonmaak en dus het borgen van het juiste hygiëneniveau, een uitdaging op eredivisie-niveau. Terwijl de schrik van corona nog in de benen zit, kampen ze met grote personeelstekorten, een hoog ziekteverzuim, financiële tekorten en veranderende wetgeving. “We willen de zorgbestuurders zoveel mogelijk ondersteuning bieden bij deze uitdagingen. Daarom geven we trainingen waarbij we het personeel onder andere leren om prettiger en efficiënter te werken. Vanwege het personeelstekort is het immers van groot belang dat schoonmaakwerk aantrekkelijk blijft”, stelt Rein Hoornstra, Senior Sector Specialist Medical bij Carel Lurvink.
“Wij zijn niet alleen totaalleverancier maar ook kennispartner. En in die hoedanigheid komen wij graag bij onze klanten om trainingen op maat te geven. Afhankelijk van de wensen, kunnen wij medewerkers bijvoorbeeld leren om efficiënter, duurzamer, plezieriger of ergonomischer te werken. Of we nemen de nieuwste regelgeving even goed onder de loep. Maar we demonstreren ook graag hoe men onze producten het beste kan gebruiken.”

Erkenning

“Bij voorkeur geven we een on-the-jobtraining. Zo kunnen we informatie geven die echt aansluit op de praktijksituatie. Daarnaast vinden we erkenning heel belangrijk. Veel medewerkers zijn onzeker over hun werk omdat schoonmaakwerk onterecht een lage status heeft.
We willen het schoonmaakpersoneel, maar ook de medewerkers die naast hun bestaande werk steeds vaker schoonmaaktaken moeten verrichten, laten weten dat ze belangrijk zijn. Want dat zijn ze ook écht. Tegenwoordig is schoonmaken vanwege alle beperkingen namelijk heel slim werk. Daarom starten we vaak met te zeggen: we moeten zuinig op jullie zijn, want jullie zijn onmisbaar en we weten dat de lat hoog ligt. We hebben bewust een certificaat ontwikkeld dat de organisatie kan uitreiken aan de cursisten. Dat onderstreept de erkenning die het management en wijzelf aan hun vak geven. Daarnaast vinden we een laagdrempelige sfeer belangrijk, zodat men zich op hun gemak voelt. Eén van mijn ijsbrekers is bijvoorbeeld: ik ben van een leverancier in schoonmaakmiddelen en vandaag ga ik jullie vertellen dat jullie minder schoonmaakproducten moeten gebruiken”, lacht Rein.

Wetgeving en verduurzaming

“Nu we in de transitie zitten van chemische naar ecologische en microbiologische schoonmaakmiddelen, voelen we als kennispartner de verantwoordelijkheid de kennis over dit ‘nieuwe schoonmaken’ te delen. Immers, dergelijke groene reinigingsproducten hebben vaak hun eigen werkmethode. Maar we kijken ook naar andere mogelijkheden om te verduurzamen. Hoe kan men bijvoorbeeld het aantal transportbewegingen beperken? Denk aan het centreren van de inkoop of het toepassen van disposable cleaning. Of hoe kan de inzet van schoonmaakmiddelen beperkt worden en overdosering tegengegaan worden?”

Werk aantrekkelijker maken

Er zijn veel mogelijkheden om het schoonmaakwerk aantrekkelijker te maken. Door ergonomischer te werken, verlaagt men de fysieke belasting. En door een betere planning of efficiëntere methode houdt men tijd over voor andere zaken, zoals een praatje met de cliënt. Dat leidt bovendien tot minder stress. Want er is niets zo vervelend als continu het gevoel te hebben achter de feiten aan te lopen. “Mijn advies is dan ook altijd: doe zeker wat je moet doen, maar laat ook vooral na wat je niet hoeft te doen. Je hoeft niet twee weken lang het kantoor van de directeur te stofzuigen terwijl hij op vakantie is. Daarnaast leer ik de medewerkers vooruit te plannen en snellere methodes toe te passen.”

Gerelateerde artikelen