Top 3 trends in de voedingsindustrie in 2018
1. Gemak telt
Gemak blijft een belangrijke drijvende factor achter trends in de voedingsindustrie. Een drukke levensstijl zorgt ervoor dat mensen steeds minder tijd hebben. Consumenten zoeken daarom snelle en gemakkelijke opties voor hun maaltijden en snacks. De voedingsindustrie is erop gericht consumenten de mogelijkheid te bieden zelfgemaakte maaltijden te bereiden zonder het gedoe van boodschappen doen. Winkels breiden hun assortiment steeds verder uit met convenience-voedsel, zoals maaltijdpakketten en kant-en-klaar maaltijden. Hierbij worden aanpassingen doorgevoerd passend bij verschillende levensstijlen en diëten, van vegetarisch tot glutenvrij. Consumenten zijn bereid meer te betalen voor dit geboden gemak.
2. Gezonde voeding is in opkomst
Veel mensen kiezen voor een gezondere levensstijl door gezonder te eten en meer te bewegen. Consumenten zijn zich de afgelopen jaren bewuster geworden van gezondheidsproblemen zoals diabetes, hart- en vaatziekten, obesitas en andere ziekten. Doordat we meer kennis hebben over deze onderwerpen, ontstaat nu meer aandacht voor het kiezen van de juiste voeding. Van kip tot zeevruchten tot snacks - eiwitrijke diëten blijven een prioriteit voor de consument. Dierlijke eiwitten blijven daarbij de boventoon voeren, maar plantaardige eiwitten zijn in opmars. Grote bedrijven zoals Tyson Food investeren in vleesvrije alternatieven gemaakt van plantaardige eiwitten zoals soja en erwten, zodat ze kunnen inspelen op deze groeiende markt. Dit is waarschijnlijk nog maar het begin van het diversifiëren van het assortiment om tegemoet te komen aan de behoeften van gezondheidsbewuste consumenten.