Duurzaamheid gaat bij ons veel verder dan enkel wat groene producten leveren

Duurzaamheid gaat bij ons veel verder dan enkel wat groene producten leveren
Duurzaamheid in de breedste zin van het woord
Het begrip duurzaamheid heeft in het woordenboek meerdere betekenissen. Het is een vrij breed begrip en zo geeft Carel Lurvink daar ook uitdrukking aan. “Wij staan natuurlijk bekend om ons groene DNA en milieuvriendelijke bedrijfsvoering. Maar duurzaamheid betekent voor ons ook een langdurige relatie met onze klanten. Of met het personeel, waaronder onze medewerkers die voorheen een afstand tot de arbeidsmarkt hadden. Maar denk ook aan een duurzame inzetbaarheid waar onder andere ergonomische schoonmaakmethodes aan bijdragen”, vertelt Bas Bönhke, Sector Manager Facility bij Carel Lurvink.
“Wat betreft de term ‘kennispartner’ geldt hetzelfde als bij duurzaamheid, wij geven hier graag brede invulling aan. Zo willen wij niet alleen kennis over de producten en hun toepassing delen, maar bijvoorbeeld ook over onze ervaringen met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wij hebben bijvoorbeeld tien jaar ervaring met het in dienst nemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en willen organisaties die hierin geïnteresseerd zijn maar al te graag helpen.”

Werkkleding recyclen

Om klanten te helpen duurzaam te ondernemen bieden we hulpmiddelen aan, zoals ons retourprogramma voor gebruikte werkkleding- en schoenen. Met het retourprogramma werd in 2022 maar liefst 840 kilo gebruikte textiel gerecycled. Hiervan is bijvoorbeeld isolatiemateriaal voor de auto-industrie gemaakt, evenals nieuwe kleding en schoeisel.
“We hebben dit programma zo eenvoudig mogelijk opgezet. De klant hoeft zich alleen maar aan te melden en ontvangt bij de eerstvolgende bestelling de benodigde inzamelcontainers. Zijn deze vol, dan is er slechts een online melding nodig om te zorgen dat wij bij de volgende levering de containers omwisselen voor lege exemplaren. Klanten die gebruikmaken van dit recycleprogramma ontvangen een CO2-certificaat die ze kunnen gebruiken als marketing- of communicatiemiddel, maar ook voor de mvo-verslaglegging.”

Lange termijnvisie

“Het voordeel van een familiebedrijf is dat je makkelijker een langetermijnvisie kan hanteren, aangezien er altijd weer een volgende generatie is die het stokje overneemt. Het maakt het bovendien extra belangrijk om in volgende generaties te denken. Onze nieuwe productielocatie in Oldenzaal past helemaal in dit verhaal. Het biedt werkgelegenheid in de regio en het is een stuk milieuvriendelijker. Een groot deel van onze productie, assemblage en verpakking verplaatsen we immers van Azië naar Twente.”

Duurzame alternatieven

Waar mogelijk worden klanten geattendeerd op duurzamere alternatieven voor de producten die ze reeds gebruiken. Zoals de CALU TTS materiaalwagens en schoonmaakmaterialen die van gerecycled plastic zijn gemaakt. Of het Cradle-to-Cradle-gecertificeerde hygiënepapier van BlackSatino. “Er zijn ontzettend veel voorbeelden te noemen. Men mag ons altijd vragen om een inventarisatie van hun assortiment te maken. Dan brengen wij precies in kaart voor welke artikelen er een alternatief beschikbaar is. Dat duurzamere producten altijd duurder zijn of minder krachtig werken, is echt een misvatting. Soms blijken ze zelfs voordeliger of krachtiger! Maar dan wel met het voordeel dat ze milieuvriendelijker zijn en veiliger voor het personeel.”

CaluGreen BIO producten

Dat je bij een duurzaam product niet hoeft in te leveren op effectiviteit, bewijst de CaluGreen BIO-lijn. Klanten zijn erg enthousiast over de krachtige werking van deze microbiologische reinigers, die 100% chemievrij zijn. Het zijn enzymen en microben die vuil, vet en olie afbreken tot water en onschadelijke kooldioxide. De lijn bevat reinigingsproducten voor diverse soorten vervuiling. Voor dagelijks gebruik kan men bijvoorbeeld de sanitair-, interieur- en vloerreiniger toepassen. Ook bevat de lijn een periodieke ontkalker, epoxycleaner, minerale olie- en vetreiniger, evenals twee industriële vloerreinigers voor organische vervuiling.

Minder energie- en lozingskosten

“Waar onze klanten voorheen enorme hoeveelheden heet water nodig hadden, werken deze producten nu juist het beste in handwarm water. Dat betekent een substantiële vermindering van de energiekosten. Daarnaast kan men een besparing realiseren op de lozingskosten, aangezien deze producten een enorm positief effect hebben op de waarden van het afvalwater.”

Vrijblijvend testen

Wilt u graag weten welke mogelijkheden u heeft om meer duurzame producten te gebruiken? Onze Sector Specialisten komen graag langs voor een professionele inventarisatie, goed advies of het faciliteren van een test.

Gerelateerde artikelen