Bierbrouwerij Grolsch: wij hebben de ambitie om klimaatneutraal te worden

Overburen Koninklijke Grolsch en Carel Lurvink delen niet alleen een koninklijke onderscheiding, maar ook hun grote ambitie om zo duurzaam mogelijk te ondernemen.
Grolsch over duurzaamheid en predicaat Koninklijk
Overburen Koninklijke Grolsch en Carel Lurvink delen niet alleen een koninklijke onderscheiding, maar ook hun grote ambitie om zo duurzaam mogelijk te ondernemen. De bierbrouwer, met een maximale productiecapaciteit van maar liefst 3,5 miljoen hectoliter per jaar, geniet onder andere internationale bekendheid om haar unieke beugelfles.
“Uiteraard zijn wij trots op het feit dat we onszelf al bijna 30 jaar ‘Koninklijk’ mogen noemen. Dat predicaat krijg je niet zomaar en voelt als een mooie waardering voor ons werk”, vertelt Henrike Overdijk, Corporate Communicatie Manager bij Koninklijke Grolsch.

Rijke historie

Het succes begon in 1615 als Willem Neerfeldt een brouwerij start in Groenlo, toen nog Grol geheten. Vandaag wordt het bier nog steeds op authentieke wijze gebrouwen volgens het 400 jaar oude recept. Om vervolgens wereldwijd gedronken te worden! De succesvolle bedrijfsvoering zorgt ervoor dat iedereen de uitspraken ‘Vakmanschap is Meesterschap’ en ‘Op een dag drink je geen bier meer, maar drink je Grolsch’ kent.



Noaber

De huidige brouwerij behoort tot de meest geavanceerde brouwerijen ter wereld en is zeer efficiënt en milieuvriendelijk. Deze werd in 2004 geopend en onder het motto ‘Beter een goede buur dan een verre vriend’ brouwt Grolsch dat jaar een bijzonder bier: Grolsch Noaber. Carel Lurvink is vanaf dat moment niet alleen leverancier maar ook overbuurman van de brouwer: “Deze samenwerking wordt als bijzonder prettig ervaren. Ze zijn behulpzaam, denken met ons mee en zetten eveneens volop in op een duurzame toekomst. En dan zitten ze ook nog om de hoek, wat erg handig is als je snel iets nodig hebt.”

Duurzaam brouwen

“We hebben de ambitie om een klimaatneutraal bedrijf te worden en hebben al diverse stappen gezet. Zo werden in 2021 de plastic blikfolies van onze sixpacks vervangen door de TopClipverpakking, die uit gerecycled karton bestaat. En dit jaar is er een nieuw krat geïntroduceerd dat voor 98 procent gemaakt is van onze oude kratten. Daarnaast hebben we een samenwerking met energieproducent Twence. Via een ondergrondse leiding leveren zij ons duurzame warmte, in de vorm van heet water, die we gebruiken voor onze productie. Dit betekent een CO2-emissie reductie van meer dan 70 procent. Het afgekoelde water dat onze brouwerij verlaat, wordt vervolgens in de stadsverwarming weer gebruikt voor het verwarmen van woningen.”
Wie wel eens langs deze immense brouwerij is gereden, kan de grote ‘groene ballon’ niet zijn ontgaan. “Hierin wordt het biogas, dat geproduceerd wordt in onze afvalwaterzuivering, tijdelijk opgeslagen voordat het via een installatie op ons terrein wordt opgewerkt tot groen gas. Jaarlijks wordt hier ongeveer een miljoen Nm3 groen gas geproduceerd dat aan het gasnetwerk geleverd wordt en 700 huishoudens in Boekelo van gas voorziet.”

Koninklijke Grolsch

Grolsch behoort tot één van de oudste ondernemingen van Nederland. Er werken circa 700 medewerkers en de brouwerij is wereldwijd actief. Sinds oktober 2016 is Grolsch onderdeel van Asahi Group Holdings en behoren merken als Peroni Nastro Azzurro, Asahi Super Dry en Viper ook tot het Grolsch portfolio.

Gerelateerde artikelen