Wepa: Circulair inkopen

Circulair inkopen hier moet u als facilitair manager op letten
Hier moet u als facilitair manager op letten
Traditionele inkoop focust zich voornamelijk op de functionaliteit van het product. U koopt een product voor een bepaalde tijd en daarna schaft u een nieuw product aan. In tegenstelling tot het traditionele inkoopproces ligt de focus bij circulaire inkoop meer op waarom een product gekocht wordt – hoe gaat u het product gebruiken, hoe lang gaat het mee en, als u het niet meer gebruikt, wat gaat u ermee doen?

Facility bepaalt

Door te kijken naar de behoeften van de gebruikers wordt bepaald hoe en wat er moet worden ingekocht. Wanneer u circulair inkoopt, zijn de belangrijkste vragen die u zich moet stellen: ‘Kan ik het opnieuw gebruiken?’ en ‘Wanneer het afval wordt voor mij, voor wie wordt het dan een grondstof?’ Vaak heerst het vermoeden dat enkel en alleen de inkoper bepaalt wat er ingekocht wordt. De facility manager is echter degene die bepaalt welke producten en diensten er op facilitair niveau nodig zijn. Het beleid van de facility manager vormt het kader waarbinnen de inkoper aan de slag gaat. Maar hoe zorgt u ervoor dat de inkoper met de juiste mensen om tafel gaat zitten?

Circulair of niet?

Om circulaire inkoop te realiseren, zijn twee dingen belangrijk. Allereerst moet u bepalen wat uw eigen organisatie verstaat onder circulair inkopen. Breng dit samen met alle stakeholders duidelijk in kaart. Dit voorkomt dat gedurende het aankoopproces de vraag ontstaat ‘is dit circulair of niet?’. Vervolgens is het belangrijk om in het aankoopproces niet de functionaliteiten van het product te beschrijven, maar de verwachting die je ervan hebt. Wat wilt u uiteindelijk met het product bereiken? Wanneer ue nadenkt over waarom u iets koopt, kunt u tot nieuwe inzichten komen die ervoor kunnen zorgen dat u hele andere producten of diensten inkoopt dan u normaal zou doen.

Hoe kunnen we u helpen?

Voordat u naar mogelijke oplossingen gaat kijken, is het goed om met een expert terug te gaan naar het organisatieniveau. We zien vaak dat organisaties met een traditionele blik naar contracten kijken. Zo heeft bijvoorbeeld de inkoop van kartonnen koffiebekers traditioneel gezien niks te maken met de inkoop van toiletpapier. Door de koppeling te maken tussen bestaande contracten is het echter mogelijk om circulaire oplossingen te vinden. Denk hierbij aan gebruikte koffiebekers die als grondstof dienen voor de productie van toiletpapier.

Dit is een advertorial van Wepa uit ons magazine de Carel. Wilt u meer informatie? In een adviesgesprek met een circulair expert van Wepa en een sector specialist van Carel Lurvink kunnen we kijken waar voor uw onderneming de behoeften en kansen liggen voor circulaire oplossingen.

Gerelateerde artikelen