Aandacht voor duurzaamheid verandert klantvraag

Meer focus op duurzame artikelen en disposable cleaning
Het thema duurzaamheid raakt elk bedrijf en ieder individu. Dat doet dus ook wat met de klantvraag. Marcel Tersteeg, sector specialist Facility bij Carel Lurvink, signaleert daar in de praktijk dan ook een verschuiving in. Voorheen was de primaire focus van veel schoonmaakbedrijven vaak ‘hoe kunnen we zo voordelig mogelijk inkopen?’ – maar dat verandert.
Marcel: “Of een product nu ook echt goed reinigt en biologisch afbreekbaar is, werd voorheen vaak wat minder belangrijk gevonden. Wij merken dat schoonmaakbedrijven daar nu echt wel anders naar kijken. Ze zijn op zoek naar middelen en materialen waarmee ze effectief en efficiënt kunnen schoonmaken bij een lage milieubelasting.”

Druk vanuit opdrachtgevers

“Opdrachtgevers vragen vandaag de dag ook vaker aan de door hen ingehuurde schoonmaakbedrijven óf en hoe ze invulling geven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Zij verwachten dat het schoonmaakbedrijf duurzame schoonmaakmaterialen en reinigingsmiddelen toepast, of dit op afzienbare termijn gaat doen. Voor schoonmaakbedrijven is het belangrijk dat zij serieus – en daarmee ook tijdig – inspelen op die veranderende vraag van hun opdrachtgevers. Elke overheidsinstelling en elk bedrijf dat duurzaamheid stevig agendeert, zal namelijk afscheid (gaan) nemen van ‘old school’ schoonmaakbedrijven.

Ik verwacht dan ook dat steeds meer opdrachtgevers in de toekomst alleen nog zaken willen doen met partijen die ‘MVO denken’. Let wel, dit heeft ook een positieve kant; het helpt schoonmaakbedrijven om zich meer bewust te worden van wat MVO nu eigenlijk concreet inhoudt en wat ze daarvoor moeten organiseren.”

Meedenken en opschonen

Marcel mag graag meedenken met klanten van Carel Lurvink. “Ik vind het leuk om bedrijven die eraan gewend zijn om via bepaalde systemen te werken, te laten zien dat schoonmaakwerk ook anders, efficiënter, kan. Zo is het in het belang van de klant om per locatie toe te werken naar een beperkte set producten voor 80% van het schoonmaakwerk. Bij de opstart van een locatie inventariseren we dan samen met de klant welke schoonmaakmaterialen en reinigingsmiddelen daar nu echt nodig zijn. Wat moet er schoongemaakt worden, en hoe vaak? Welk ergonomisch verantwoord schoonmaakmateriaal heeft het personeel nodig, zodat medewerkers duurzaam inzetbaar blijven? Daarna maken we de definitieve productselectie. We stimuleren de klant hierbij om zo weinig mogelijk materialen te gebruiken en verbruiken tegen een zo hoog mogelijk reinigingsniveau. Daardoor nemen klanten soms ook een wat kleiner (maar wel groener) volume bij ons af dan voorheen. Dat betekent voor ons wat minder omzet, maar vanuit onze duurzaamheidsgedachte is dit wél nadrukkelijk de manier waarop wij hiermee om willen gaan.”

CaluGreen en RVS dispensers

“Binnen Carel Lurvink hebben we onze eigen lijn eco- en microbiologische schoonmaakmiddelen ontwikkeld onder de naam CaluGreen. We verkopen de producten zoveel mogelijk in gerecyclede flessen. Daarnaast hebben we onder meer verschillende duurzame RVS-dispensers ontwikkeld, die minimaal tien jaar meegaan. Deze dispensers hangen het komende decennium onder meer in alle rijksoverheidsgebouwen. In het verlengde hiervan zal het geen verrassing zijn dat we als bedrijf en als mens graag zakendoen met partijen die duurzaamheid ook een prominente plek geven binnen hun bedrijf. Zo leveren we onze klanten al jaren cradle-to-cradle dispensers en papier van het merk BlackSatino, maar bijvoorbeeld ook de Glove ECO-veiligheidsschoen van Diadora (exclusief model in beperkte oplage) en werkkleding met het Fair Wear-certificaat.”

Vergroening assortiment

Marcel Tersteeg: “Het huidige assortiment aan schoonmaak- en reinigingsartikelen van Carel Lurvink is de laatste jaren behoorlijk aangepast. Vooral in de reinigingsmiddelen zijn veel veranderingen doorgevoerd. Op dit moment hebben we al veel producten met een ecolabel, die milieuvriendelijk worden geproduceerd dan wel afgebroken. Daarnaast neemt ook de belangstelling voor disposable cleaning toe. Voordeel daarvan: het schoonmaakresultaat is uitstekend en je hoeft als bedrijf geen logistieke operatie meer op te tuigen om moppen en doeken te (laten) wassen. Dat scheelt je dus niet alleen tijd, maar ook energie, wasmiddelen en transportbewegingen. Op dit moment zijn we ook bezig om ozonwater te testen, waarmee je op de meeste locaties chemievrij kunt schoonmaken.”

Eigen MVO-maatregelen

“We richten ons op duurzamere producten voor onze klanten, maar we kijken uiteraard ook door een MVO-bril naar ons eigen bedrijf. Daarom liggen er zonnepanelen op het dak, werken we met slimme routing, scheiden we ons afval en hergebruiken we opvul- en verpakkingsmateriaal zoveel mogelijk. In ons Carel Lurvink Recycle programma zamelen we gebruikte werkkleding en -schoenen in (in 2021: 780 kg). Ook werken er meerdere personen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij ons en rijdt de buitendienst steeds meer in elektrische auto’s. Zie ook ons DVO jaarverslag 2020 ‘Groen is doen’.

Gerelateerde artikelen